Over de hele wereld en in een verscheidenheid van industrieën komen steeds meer HVAC- en proceskoelingsinstallaties online. HVAC is de technologie die wordt gebruikt om te voorzien in thermisch comfort, terwijl proceskoeling instaat voor het koelen van kritische productieprocessen. Het is enkel met de juiste controle- en monitoringtechnologie in combinatie met het correct analyseren van de gegevens die ze produceren, dat serviceverleners de kans krijgen om betere diensten te leveren, de energiekosten te drukken en de winstgevendheid te verhogen.
Ondernemingen stappen steeds vaker af van de zogenaamde ‘set-and-forget’ modellen die decennialang hebben gedomineerd op het gebied van HVAC energie-infrastructuur. Energiebewuste ondernemingen kiezen ervoor om hier afstand van te nemen vanwege de opkomst en beschikbaarheid van datagedreven beslissingsmodellen waarbij de energieverslindende infrastructuur continu metingen en dus een pak inzichten oplevert. Met andere woorden, het Internet of Things (IoT) stelt ons in staat veel meer uit onze HVAC-installaties en proceskoeling te halen. Informatie die verzameld wordt uit sensoren laat ons niet alleen toe om snel inzichten te vergaren of de prestaties van de infrastructuur te verbeteren, maar het zal ook de levensduur ervan kunnen verlengen door de optimalisatie ervan.
Evolutie naar dienstgebaseerde bedrijfsmodellen
Zowel bestaande als nieuwe HVAC-bedrijven moeten hun bedrijfsmodellen aanpassen aan de verschuiving van de verkoop van HVAC- of proceskoelingsinstallaties naar het aanbieden van diensten of voordelen. Bij ABN Klimatisatie hebben we deze transitie al een hele poos geleden ingezet met het concept ‘Servitization’. Hierbij schakelen ondernemingen over van een CAPEX investeringsmodel naar een slim OPEX investeringsmodel en maken bedrijven dus de evolutie van bezit naar puur gebruik van installaties. Een typisch voorbeeld in onze HVAC-sector is de overgang van de aankoop van een koelinstallatie naar de aankoop van een dienst voor temperatuurregeling volgens de overeengekomen specificaties. In dit scenario zijn de levering van een geschikte installatie, de passende plaatsing ervan en het bijbehorende onderhoud volledig de verantwoordelijkheid van ABN, waarbij de gebruiker profiteert van de prestaties van de installatie zonder er daadwerkelijk eigenaar van te zijn. De focus hier ligt op Life Cycle Management en duurzaamheid.
Hoe zal connectiviteit de efficiëntie verhogen?
In het algemeen kunnen we stellen dat geconnecteerde klimaatinstallaties die gegevens verzamelen en uitwisselen niet noodzakelijk een toegevoegde waarde opleveren wanneer ze niet ten volle onderzocht worden of helemaal niet nuttig gebruikt worden, wat betekent dat er een aanzienlijke hoeveelheid gegevens wordt verspild. Daarom moet het verzamelen en uitwisselen van gegevens worden aangevuld met gegevensanalyse voor specifieke doeleinden. Een correcte interpretatie van de data die ons monitoringsysteem oplevert zorgt er bijvoorbeeld voor dat de service-afdeling van ABN in de gelegenheid is om de volledige levenscyclus van de machine te beheren, van installatie tot onderhoud en vervanging, wat automatisch tot een hogere efficiëntie leidt.